Sesi pengajaran dan pembelajaran disampaikan secara teori, demonstrasi, perbincangan, praktikal/amali, lisan dan penilaian.
SISTEM PENILAIAN
Penilaian teori dan amali, peperiksaan akhir.
Objektif
Operasi Khidmat Tetamu melengkapkan pelajar kepada kemahiran yang berkaitan dengan menyambut dan melayan tetamu. Kemahiran di kaunter perkhidmatan semasa proses penempahan, pendaftaran tetamu, tetamu check-in, tetamu check-out,operator telefon dan juruwang. Pelajar juga akan dilatih untuk memberikan maklumat kepada tetamu ketika di kaunter perkhidmatan sebagai concierge.
Kurikulum
Kurikulum kursus memberi keutamaan kepada pembelajaran berorientasikan praktikaldan penekanan yang mudah dari aspek pembelajaran teori. Sukatan pelajaran kursus ini diadaptasikan daripada program NOSS Jabatan Pembangunan Kemahiran Malaysia. Kandungan kurikulumnya adalah seperti berikut:
RECEPETION ACTIVITIES HANDLING
FRONT OFFICE DATABASE ADMINSTRATION
GUEST RELATION ACTIVITIES HANDLING
CONCIERGE SERVICES
FRONT OFFICE PROCUREMENT REQUISITION
FRONT OFFICE STAFF ADMINISTRATION
FRONT OFFICE STAFF DEVELOPMENT
BASIC GUEST ROOM CLEANING
Peluang Kerjaya
Setelah pelatih menamatkan kursus dengan jayanya, mereka berpeluang menceburkan diri di industri seperti: